ابزارهای سئو و کاربرد آنها در سئو

ابزارهای سئو و کاربرد آنها در سئو

ابزار و الگوریتم های گوگل

ابزارهای گوگل وسئو

گوگل را با ابزارهایش بهتر بشناسید.

گوگل برای راحتی کار طراحان سایت الگوریتم ها و ابزارهایی را دارد و ارائه میدهد که آنها بتوانند روند پیشرفت و یا پسرفت سایتشان را ببینند و براساس آن عمل کنند.

این الگوریتم ها برای راحتی کار وب نویسان خواهد بود.

seo tools in google

اولین و مهم ترین ابزار گوگل را بررسی خواهیم کرد.

گوگل سرچ کنسول یا وب مستر تولز

یا گوگل وبمستر که پیشتر با این نام شناخته میشد. این ابزار به طراح سایت میگوید که جایگاه شما در کجا قرار دارد. امکانات بسیاری وجود دارد که این امکانات بر اساس رفتار کاربران تجزیه و تحلیل شده و سپس ارائه شده است.

گوگل وبمستر یا گوگل سرچ کنسول

آموزش گوگل وبمستر/آموزش گوگل کنسول

search analytics :

از ابزارهای گوگل کنسول است. این ابزار قدرتمند تمام کلمات کلیدی که توسط کاربر جست و جو شده و سایت شما در لیست نتایج آمده است را نشان میدهد. در واقع برای شما مشخص میکند که آخرین بار چه کلمه کلیدی جست و جو شده، چندبار، چند ماه پیش، چند روز پیش و ...

اطلاعات کاملی از جست و جوی کلمات کلیدی سایت را به شما خواهد داد.

در واقع این ابزار با تحلیل رفتار کاربر روند پیشرفت سایت را به روی شما باز گذاشته است.

ابزار گوگل آنالاتیکس در سئو

آموزش search analytics

معرفی سایت به گوگل وبمستر/کنسول

حتما شما باید سایتتان را به گوگل کنسول معرفی کنید تا آن را بشناسد. حتما سایتتان را با دو روش به گوگل کنسول معرفی کنید.

  • یکبار با درج WWW
  • یکبار بدون درج WWW

که گوگل به هر دو صورت سایت شما را در صفحه نتایج بالا بیاورد. اما در کنارش حتما برای گوگل مشخص کنید که کدام یک دامنه اصلی است.

آموزش ثبت سایت در گوگل وبمستر/گوگل کنسول

آموزش تعیین دامنه اصلی سایت

Fetch as google:

وقتی شما تازه سایتتان را بارگذاری و تولید کرده اید ممکن است تا زمانی که ایندکس شود زمان ببرد. در همین حین ممکن است سایت هایی باشند که مطالب کپی شده ی شما را بردارند و در سایت خودشان بگذارند و حتی این سایت های کپی شده زودتر ایندکس شوند. گوگل برای این مورد تدبیری دیده است. آن هم اینکه میگوید آدرس صفحاتتان را به این ابزار اعلام کنید. گوگل صفحات جدید شما را بررسی خواهد کرد و حتی اگر تغییری در صفحات قدیمی داده اید میتوانید به گوگل بگویید تا صفحات شما را خارج از نوبت و وقت قبلی بررسی کند.

 

 Security Issues:

 security issue in google

در گذشته هر زمانی که سایتی هک میشد عینی بود و متوجه هک شدن سایت میشدیم. در واقع افتخاری برای هکرها بود که همه متوجه شوند این سایت هک شده است. امروزه این نظریه فرق کرده است و مخفیانه به هک سایت ها پرداخته میشود.

ر واقع هکرها کدهای مخربی را در هاست سایت شما قرار میدهند. این کدها برای کاربر قابل مشاهده نیستند ولی برای گوگل مشخص میشود. گوگل به آدرسی که سر میزند محتوایی نامربوط نسبت به عنوان سایت میبیند و نمیتواند آن را ایندکس کند. پس متوجه میشود که این سایت هک شده است و در قسمت ابزار Security Issues به شما اطلاع خواهد داد و شما را مطلع میسازد.

فایل Robots.txt :

فایل robot.txt

این فایل بر خلاف نقشه سایت کاربرد دارد. گوگل هم دوست ندارد اطلاعات کاربرانی که در سایت های مختلف ثبت نام کرده اند و یا عضو شده اند را در نتایج بالا بیاورد. شما میتوانید قسمت مربوط به پروفایل کاربران سایتتان را از دید گوگل خارج کنید و این به عنوان کلاه سیاه در نظر گرفته نمیشود بلکه از عوامی است که گوگل در جریان کاری خود آورده است. شما با کمک این فایل کمک میکنید که برخی منابع و اطلاعات از دید گوگل پنهان بماند و در صفحه نتایج آنها را نیاورد.

نقشه سایت (Site Map):

سایت مپ در گوگل

ربات های گوگل صفحات شما را از نقشه سایت شما ایندکس میکنند و بر اساس نقشه مشخص میکنند که کدام صفحه اول ایندکس شود. در واقع برای ایندکس کردن آنها را اولویت بندی میکنند.

مثلا شما 200 صفحه جدید در سایتتان راه اندازی کرده اید. گوگل از کجا متوجه این صفحات شود و کدام را اول ایندکس کند؟

خب گوگل روزانه به طور متوسط حدود 20-30 صفحه را ایندکس میکند اما خب این تعداد در سایت های مختلف متفاوت است.

شما از طریق نقشه سایت به گوگل میفهمانید که تغییرات این صفحه آخرین بار چه موقع بوده است و بر اساس اینها گوگل صفحات شما را در اولویت ایندکس شدن قرار میدهد.

همچنین شما میتوانید آخرین تغییرات و بازه زمانی احتمالی برای تغییرات صفحات را به گوگل اعلام کنید که گوگل متوجه شود که صفحات شما در چنین روزی تغییر خواهد یافت.

در نتیجه شما اگر بازه زمانی آخرین تغییر صفحه خود را یکماه دیگر به گوگل اعلام کنید گوگل تا ماه بعد آن را بررسی نخواهد کرد و به بقیه صفحات سر میزند.

PageSpeed Inights:

PageSpeed-Insights-in-google

ابزار تست سرعت!

در هر کاری سرعت برای شما بسیار مهم است. دلتان میخواهد با سرعت بیشتری به خواسته هایتان برسید.

برای گوگل هم بسیار مهم است و همچنین کاربران کم حوصله اینترنت!!!

برآورد شده است که اگر سایتی دیرتر از 2 ثانیه باز شود کاربران آن را خواهند بست و وارد آن سایت نمیشوند.

کاربران اینترنتی سرعت باز شدن سایت ها برایشان بسیار مهم است. چون میخواهند سریع به نیازهای خود پاسخ دهند.

در ایران به دلیل ضعیفی اینترنت صبر ایرانی ها بیشتر است ولی خب همچنان پارامتر سرعت در سئو حائز اهمیت است و تاثیری بر این مطلب نخواهد داشت.

بر همین اساس گوگل ابزاری را برای تست سرعت ارائه داد تا صاحبان سایت سرعت سایت خود را چک کنند.

ابزار PageSpeed Inights برای تست سرعت معرفی شد.

در این ابزار به سرعت سایت شما از صفر تا صد امتیاز داده خواهد شد.

پارامترهایی مانند بهینه سازی تصاویر، بهینه بودن فایل های CSS و ... بررسی خواهد شد. و حتی امکان بهتری را که در اختیار صاحبان وب قرار داده است این است که ایراداا سایت را میگوید تا به رفع مشکلات پرداخته شود.

بهینه سازی سایت ها برای گوشی های موبایل:

ریسپانسیو چیست

در یک کلام به شما بگویم که اگر سایت شما حالت (Responsive) را نداشته باشد گوگل شما را جریمه خواهد کرد.

قبلا به عنوان پیش فرض ها اعمال نمیشد اما امروزه پارامتر اصلی گوگل محسوب میشود.

شما میتوانید از ابزار Mobile Friendly Test استفاده کنید. ابزاری که مستقیما از طرف شرکت گوگل ارائه شد برای کاربرپسند بودن سایت شما.

شما بوسیله این ابزار میتوانید عملکرد سایتتان در موبایل را چک کنید و هر پارامتری از طرف گوگل برای بهینه سازی سایت برای گوشی ها را بررسی کنید.

AMP چیست؟

در واقع تکنولوژی جدیدی که گوگل راه اندازی کرده است ابزار Accelerated Mobile Pages است. برای بهینه سازی سایت ها در گوشی های موبایل که انقلابی بزرگ در این راستا است.

 

amp در گوگل و موبایل

 

ابزارهای مهم و کاربردی سئو

ما میخواهیم به بررسی انواع ابزارهای بسیار موثر و مفید سئو بپردازیم که سایت شما بهینه شود و بتواند ترافیک را بالا ببرد و از سایت هایی باشد که رتبه/رنک خوبی را داشته باشد.

در واقع گوگل با ارائه این ابزارها به طراحان کمک کرده است که معیارهایشان را با گوگل یکی کنند تا بتوانند هم به گوگل و هم به سایت خودشان اعتبار ببخشند.

پس ما بصورت خلاصه و مفید ابزارها را معرفی میکنیم:

  • Google’s webmaster Tools: دیدن سایت از چشم گوگل

در واقع شما میتوانید نمای کلی سایتتان در این ابزار مشاهده کنید.

  • Page speed Insights: سرعت اجرای وبسایت روی رایانه های شخصی و موبایل

این ابزار به شما کمک خواهد کرد که بدانید سرعت اجرای سایت شما در دستگاه های مختلف چگونه است.

  • SEMRUSH:

ابزار  semrush

  • ابزارهایی جهت بهبود جست و جو کلمات کلیدی را میدهد.

به شما کمک خواهد کرد که بهترین کلمات کلیدی موردنیاز خود را کاوش کنید.

مانند:

 Seo Tool Kit:

که در واقع امکان دیدن کلمات کلیدی موثر در رنتبه بندی یک صفحه را میدهد. و همچنین این ابزار، مقایسه عملکرد صفحه خود با دیگر رقبا را نشان خواهد داد.

Website Grader:

سایز صفحه وبسایت، درخواست و سرعت را آنالیز میکند و همچنین قابلیت اجرا در گوشی های موبایل

در واقع مشخص میکند که آیا سایت شما توسط افراد و یا ربات ها به راحتی قابل یافتن است یا خیر؟ که فاکتورهای آن بر اساس تیتر صفحات و متا دیسکریپشن (خلاصه ای از صفحه ی وب سایت شما است که بهتر است از 150کاراکتر عبور نکند.) است.

 

Check My Links:

Check-my-links-in-google

  • اطمینان خاطر از درستی عملکرد لینک داخلی و خارجی

 

Seo Report Card:

seo-report-card-in-google

  •   جایگاه شما را بین رقبایتان بدون دریافت هیچ هزینه ای نشان میدهد.

در واقع برای آنالیز رنک سایت شما مورد استفاده است. کلمات کلیدی را میدهیم و این ابزار از رنک سایت به شما پرینتی خواهد داد.

Link Building:

link-bulding-in-google

  • گزارشی از تعداد وبسایت هایی که به وبسایت شما ارجاع میدهند را دریافت میکنید.

آنالیز کلی سایت، در دسترس بودن وبسایت، ایندکسینگ: تعداد صفحات ایندکس شده وبسایت خود را دریافت خواهید کرد.

Found’s Seo Audit Tool:

Found’s Seo Audit Tool

  • نظارت آسان یک سایت، جهت شناسایی و حل مشکلات رایج سئو
  • مسائل فنی: برابر درستی عملکرد دامین و نقشه سایت
  • مسائل تولید محتوا: بر روی کلمات کلیدی و یا داده های متا دیسکریپشن تمرکز دارد.
  • ارائه مشکلات محتوایی
  • تحلیل لینک های خارجی
  • Woorank: پس از اتمام کار، گزارشی در قالب pdf دانلود میشود.
  • Varvy’s Seo Tool:

Varvy-seo-tool-in-google

  • قدرت دامین
  • لینک
  • محاسبه تعاملات و ارجاع ها
  • سئو فنی
  • سرعت صفحات
  • سئو تصاویر را فراهم میکند که اصلی ترین ویژگی این ابزار است که از طریق آنالیز

Alt Text این کار را انجام میدهد.

 

 

  • Moz’s Pro Tool:

ابزار moz

  • افزایش رنکینگ مانند موقعیت های سئو
  • پیگیری میزان رشد
  • ارائه گزارشات

که در واقع Crawl Test  ، آنالیز حداکثر 3000 لینک یه URL را مشخص میکند.

 

  • Woorank:

Woorank-logo

  • برای یافتن فرصت های بهینه سازی و بهبود سایت
  • چک لیست مارکتینگ
  • عملکرد برای گوشی های موبایل
  • میزان آسانی در استفاده از تکنولوژی، شبکه های اجتماعی و...
  • مشکلات فنی سایت را میگوید.
  • استفاده از سایت های Ahrefs و Majestic Seo:

Ahrefs-logo

  • آنالیز و بررسی تعداد بک لینک های یک سایت
  • بررسی و آنالیز تحولات بر روی بک لینک ها در اثر گذر زمان
  • کسب اطلاعات درباره ارزش رتبه بندی بک لینک های ایجاد شده در سایت
  • جداسازی بک لینک های مفید و ارزشمند از کهنه و قدیمی
  • استفاده از سایت Keyword Tool: بهترین کلمات کلیدی را در اختیار ما قرار میدهد.

بهترین ابزارهای سئو

  • استفاده از سایت Histata.Com
  • اطلاعات دقیق درباره بازدیدکنندگان
  • ترافیک سایت و آمار مراجعه کنندگان به سایت و مدت زمان ماندگاری آن ها در سایت

کاربردی ترین ابزارهای سئو

 

  • Pitchbox: برای دریافت لینک مورد استفاده است. باید کلمه کلیدی موردنظر را مشخص کنید تا فهرستی از سایت هایی که با کلمه کلیدی مدنظر شما مرتبط هستند به شما پیشنهاد شود.

چه ابزارهایی در سئو باعث افزایش رتبه خواهند شد

  • Similar Web: تحلیل رقبا را بر عهده دارد. به ما میگوید که با چه کلیدواژه هایی و با چه کمپین هایی در برابر رقبا پیروز میشود.

 

چه ابزارهایی در سئو موثر هستند؟

  • Keyword Planner: در انتخاب کلمات کلیدی مناسب و پر جست و جو به ما کمک میکند.

بهترین ابزار کلمات کلیدی

  • LSI Graph: ارزش صفحات را بر اساس کلمات کلیدی و میزان کلمات کلیدی مرتبط در صفحه تعیین میکند.

چگونه بهترین ابزارهای سئو را بشناسیم؟

  • Seo Site Checkup: بک لینک ها و لینک های خارجی را مورد سنجش قرار میدهد.

آشنایی با ابزارهای سئو

  • Remove’em:
  • در صورت لینک های مصنوعی یا غیرطبیعی آنها را حذف خواهد کرد.
  • بک لینک پروفایل شما را اسکن کرده و لیستی از لینک ها و دامین هایی که باید حذف شوند را ارائه میدهد
  • علاوه بر این میتوانید لیستی از لینک هایی که نمیخواهید توسط گوگل یافت شوند را به این ابزار بدهید تا آن را اجرا کند.

نحوه کار با ابزارهای سئو

  • ابزار Pingdom: برای تست سرعت سایت است که مشخص میکند چه تعداد کاربر از دست داده اید یا چه تعداد بازدید داشته اید.

pingdom tools

  • GT Matrix:
  •  
  • آنالیز سرعت صفحات وب را انجام میدهد.

 

  • ابزار Spyfu: تمام فعالیت هایی که وبسایت رقبا در کمپین های تبلیغاتی انجام میدهند را بررسی میکند.

 

  • Fanpage Karma: میتوان حساب کاربری رقبای خود را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

 

  • Social Searcher: زمان واقعی جست و جو در فیسبوک، لینکدین و گوگل پلاس را نمایش میدهد.

 

  • وبسایت Mention:
  • علاوه بر تحلیل میزان اشتراک گذاری، میتوانید هر محتوا، برند یا موضوعی را در وبسایت های مختلف به 42 زبان را بررسی کنید.
  • توانایی ارسال اطلاعیه ها به صورت Notification و همینطور یک Application موبایل

 

  • Feedly: درباره هر چیزی که رقیبتان در سایتش انجام میدهد را به شما خواهد گفت و لازم نیست هر روز سایتتان را چک کنید.

 

  • HubSpot: تحلیل وبسایت

 

  • Buzz Stream: لینک سازی را انجام میدهد. یعنی به شما کمک میکند تا افراد موردنظر را با توجه به حوزه فعالیت خودتان مشخص کنید.

 

  • Ubersuggest: میتوانید یک کلیدواژه تایپ کنید و ده ها پیشنهاد مربوط به آن را به دست آورید. میتوانید عناوین مناسبی در سایت ها پیدا کنید.

 

  • Word Stream Keyword Tool: یافتن گروه کلیدواژه و نیز مشخص کردن کلید واژه های منفی

 

  • Long Tail Platinum: بدست آوردن حجم جست و جوها

 

  • Hit Tail: به طور مداوم در حال تجزیه و تحلیل کلیدواژه است.

 

  • استفاده از Permalink: شبیه به یک دایرکتوری برای لینک های سایت عمل میکنند.

 

شما همواره میتوانید با مجموعه ایماهو مطالب بیشتری را در مورد مقالات سئو بخوانید. پس با ما باشید.

رفتن به صفحه اصلی

 

برای دیدن رزومه مجموعه نرم افزاری ایماهو اینجا کلیک کنید.

 
لطفا نظرات و سوالات خود را برای ما بنویسید.
 
برای سفارش پروژه های سئو و طراحی سایت همین حالا با تماس بگیرید (همراه با مشاوره رایگان)
 
09907104568
09305365207
 

نظرات

نظر شما در مورد این مطلب چیست؟