موتورهای جست و جو
موتورهای جست و جو، مجموعهای از نرم افزارها و سخت افزارها هستند که میتوانند در یک فضای مشخص در میان حجم گستردهای از داده ها، اطلاعات یا دادههای مد نظر کاربران یا نرم افزارها را جستجو کنند.
این جستجو میتواند روی هارد دیسک کامپیوتر شما، روی حافظهی موبایل شما، در یک پایگاه داده یا در فضای انجام شود.
اگر موتور جستجو در فضای وب به دنبال اطلاعات بگردد، به آن موتور جستجوگر وب گفته میشود.
موتورهای جستجو دستگاههای پاسخگو هستند آنها برای کشف، درک و سازماندهی محتوای اینترنت به منظور ارائه نتایج مناسب به سؤالاتی که جستجوگرها از آنها درخواست می کنند وجود دارد.
برای نشان دادن نتایج جستجو، ابتدا باید محتوای شما برای موتورهای جستجو قابل مشاهده باشد. احتمالاً مهمترین قطعه معمای SEO است: اگر سایت شما یافت نشد، به هیچ وجه امکان حضور در صفحه نتایج موتورهای جستجو وجود ندارد.
موتورهای جست و جو چگونه کار میکنند؟
موتورهای جست و جو سه کار اصلی را انجام میدهند:
-
Crawling : خزش و گشتن در سایت ها برای پیداکردن محتواهای مناسب و مفید
-
Indexing : دسته بندی و مرتب کردن محتواها در مرحله قبل
-
Results: نمایش نتایج برای کاربر بر اساس محتواهای ایندکس شده
-
Crawling (خزش کردن)
گوگل برای گشتن در سایت ها از ربات های نرم افزاری استفاده میکند. این ربات ها همانند کاربران در سایت ها جست و جو میکنند و محتواها را میخوانند. در هر قسمت که به لینکی برسند در صورتی که آنفالو نباشد(مخفی نباشد از دید گوگل) آن را بررسی خواهد کرد و به آن سر میزند. به همین صورت بقیه محتوا را Crawl میکند.
در واقع قرار دادن بک لینک ها همانطور که در مقاله های قبلی مطرح شد برای شناسایی سریع تر صفحات جدید توسط ربات هاست.
ربات ها تمام صفحات را بررسی خوااهند کرد ولی اگر شما نخواهید بعضی از صفحات بررسی نشوند میتوانید از قابلیت فایل robots.txt استفاده کنید. این ایل به ربات ها میگوید که صفحه موردنظر را بررسی نکنند.
-
Indexing (شمارش کردن)
در نظر بگیرید وب یک کتابخانه بزرگ است. گوگل میخواهد آنها را دسته بندی کند. بر اساس نام، نوع، محتوا و ...
پس گوگل ابتدا در سایت ها میگردد و محتواها را پیدا میکند. سپس آنها را مانند قفسه کتابخانه دسته بندی میکند. اگر شما هرروز هم این صفحات را تغییر دهید، چیزی به آن اضاف کنید و... گوگل آن صفحات را ایندکس خواهد کرد و به کاربر نشان میدهد. پس همیشه باید حواستان باشد که صفحات سایتتان در حال ایندکس شدن است.
چند راه برای افزایش سرعت ایندکس سایت وجود دارد که در مقاله های بعدی به آن میپردازیم.
-
Results (نتیجه برای کاربر)
در واقع نتیجه صفحات هم برای وب نویسان و هم برای کاربران مهم است. گوگل از میان صدها میلیون سایتی که آنها را ایندکس کرده است باید بگردد تا مناسب ترین محتوا که به درخواست کاربر نزدیکتر است را بیاورد.
برای اینکار الگوریتم های متفاوت و متنوعی طراحی شده است که گوگل از آنها استفاده میکند. این صفحات نتایج همان هایی هستند که بر اساس پارامترهای گوگل راه اندازی شده اند و در نتیجه های بالا قرار گرفته اند.
گوگل تاثیر رفتار کاربران بر روی نتایج جست و جو را چطور شناسایی خواهد کرد؟
ما باید همزمان مراقب سئو سایت و کاربر در یک زمان باشیم. هر کدام را فراموش کنیم با شکست مواجه میشویم. هر دوی این دو مورد برای گوگل بسیار مهم است.
شما فکرکنید که سایتتان در رتبه های اول قرار دارد. زمانی که کاربر وارد سایت شما میشود ممکن است به هر دلیلی از سایت شما خارج شود و این باعث افت جایگاه سایت شما در صفحه نتایج میشوند.
اما برعکس آن هم صدق میکند. ممکن است از سایت های پایین صفحه گوگل باشید و از نظر ارزش رتبه خیلی خوب نباشید اما کاربر از صفحه شما بازدید میکند و رضایتش را نشان میدهد. حالا این ابراز رضایت از طریق به اشتراک گذاشتن سایت شما است و یا گذاشتن پست یا نظری در سایت شما و یا ...
این باعث میشود که جایگاه سایت شما عوض میشود و به نتایج بالاتر میرود.
مثلا کاربر کلمه ای را در گوگل جست و جو میکند. اگر به نتیجه نرسد در یک سایت به سایت دیگر مراجعه میکند و نظرات خود را ثبت میکند.
همه ی رفتارهای کاربران توسط گوگل رصد خواهند شد. گوگل همه رفتار مشتری را زیرنظر دارد و براساس رفتار مشتری به سایت شما امتیاز میدهد.
پس همزمان که برروی سئو سایتتان در حال فعالیت هستید کاربر را فراموش نکنید.
جست و جو در گوگل در دسکتاپ بیشتر است و یا گوشی های موبایل؟ سهم موتورهای جست و جو به چه اندازه است؟
در واقع آمارها برآورد میکنند که کاربران از طریق دسکتاپ ها 70 درصد و از طریق گوشی های موبایل حدود 95 درصد از موتور جست و جوی گوگل استفاده میشوند.
و درصد این جست و جوها در گوشی های موبایل به دلیل سیستم عامل اندروید است.
و نکته جالب این مبحث این است که برآوردها نشان میدهند که استفاده از موتور جست و جوی گول ر ایران از متوسط جهانی هم بیشتر است. به این خاطر که اکثریت مردم ایران از بینگ و یاهو استفاده نمیکنند.
اما در هرصورت باید به سئو سایت ها توجه کنیم.
فهرست موتور جستجو چیست؟
رتبه بندی موتور جستجو
در صفحه اول گوگل قرار بگیریم یا رتبه اول؟
قرار گرفتن در صفحه اول گوگل خوب است ولی عالی نیست. اگر رتبه اول گوگل باشید عالی هستید.وقتی شما رتبه اول گوگل باشید در واقع انگار رتبه های 2 و 3 را همزمان دارید. چون نرخ کلیک بر روی سایت شما بسیار بیشتر از دیگر سایت ها است.
به این نکته توجه کنید که هرروزه محتویات سایت ها تغییر می یابد و ممکن است که جایگاه سایت شما را بگیرند. پس هرروز سری به محتواهای سایتتان بزنید.
با مجموعه ایماهو همراه باشید.
این مقاله در حال بروزرسانی است و ادامه دارد.
نظرات